DVP behalen, verlengen of uitbreiden

DVP-pas

Iedereen die toegang wil tot werkplekken aan de railinfra (trein of metro) moet in het bezit zijn van het Digitaal Veiligheidspaspoort (DVP). Het DVP-programma heeft als doel om de veiligheid aan het spoor en het veiligheidsbewustzijn van iedereen die in de railinfra werkt te verbeteren. Het programma bestaat uit twee delen: een training (gedrag) en een toets (kennis). Afhankelijk van het werkveld waarin je werkt leg je een specifieke toets af. Je moet trouwens ook een DVP bezitten als je in het werkgebied tram de functie vhp-tram wilt uitoefenen. Als je al in het bezit bent van een DVP kun je deze ook uitbreiden met een extra werkgebied door het afleggen van een andere toets. De onderstaande beslisboom helpt je de juiste training en/of toets te vinden.

Vind de juiste training en/of toets

Wat wil je doen?

Wat moet ik kiezen?

DVP behalen
Als je geen DVP hebt en aan de slag wilt in een domein waar een DVP verplicht is.

DVP verlengen
Als de geldigheid van je DVP bijna verloopt of niet langer dan een jaar verlopen is. Is je DVP langer dan een jaar verlopen, kies dan 'DVP behalen'.

Domein activeren
Als je al een DVP hebt, maar (ook) aan de slag wilt in een domein waarvoor je DVP nog niet geldig is.

Domein (her)toetsen
Als je een toets hebt afgelegd maar niet hebt gehaald.

× Sluiten

Heb je al eens de veiligheidstraining ‘Spoor jij wel?’ gevolgd?

Samenvatting

  • DVP behalen
    Je bent nog niet in het bezit van een DVP, deze wil je behalen.
  • DVP verlengen
    Je bent in het bezit van een DVP en je wilt de geldigheid verlengen.
  • Vereist programma
    Bouwsteenprogramma
    (Veiligheidstraining ‘Spoor jij wel?’ reeds gevolgd).

    Schrijf je in voor een bouwsteen:
  • Vereiste training
    Veiligheidstraining ‘Spoor jij wel?’
  • Taal van de training
    Op de inschrijfpagina kies je de taal waarin de deelnemer de training gaat volgen.

    Het is van belang dat deelnemers de voertaal van de training (NL, ENG of DUI) begrijpen en voldoende spreken om actief deel te kunnen nemen. De trainingen zijn ontwikkeld voor taalniveau TSI-2 (kan praktische situaties aan, kan vragen stellen en beantwoorden).
  • Toets
    Veiligheid en Toegang Op het Spoor (VTOS)

    De toets is aansluitend op de training.
    De taal van de toets wordt door de trainer/toezichthouder op de dag zelf ingevoerd.

Inschrijven Inschrijven

Uitbreiden, activeren en verlengen domein

Je bent in het bezit van een DVP en een geldig domein en je wilt deze uitbreiden, verlengen of aanpassen. Ook wanneer je aan de slag wilt in een ander domein, kun je via onderstaande knop het account uitbreiden.

Uitbreiden en activeren domein

Domein (her)toetsen (bij geen geldig domein)

Je hebt een toets niet gehaald en wilt deze herkansen. Let op: je kunt niet onbeperkt herkansen! Lees meer over herkansingen via onderstaande knop.

Domein (her)toetsen

DVP-pas

Veelgestelde vragen over DVP

Wat is DVP?

DVP staat voor Digitaal Veiligheidspaspoort. Dit is een programma van Stichting railAlert om de bewustwording ten aanzien van veiligheid te verbeteren en zo bij te dragen aan minder veiligheidsincidenten.

DVP-pas
Wanneer je voldoet aan alle voorwaarden, waaronder het volgen van een training en het slagen voor een toets, kun je de DVP-pas ontvangen.

Zonder DVP-pas mag je niet werken in de werkgebieden trein (spoor en perron) en metro. Je mag zonder DVP ook niet werken als vhp-tram.

De DVP-pas is geldig in één of meer werkgebieden. Voor elk werkgebied moet een aparte toets worden afgelegd.

De DVP-pas is een persoonsgebonden pas waarmee je aan de veiligheidsverantwoordelijke of een inspecteur van Stichting railAlert kunt aantonen dat je de juiste certificaten hebt om te mogen werken op en rond een werkgebied (trein, metro of vhp-tram).

Je moet je DVP-pas altijd bij je hebben als je aan het werk gaat in een gebied waar een DVP verplicht is.

Hoe krijg ik mijn DVP-pas?

Om een DVP-pas te verkrijgen dien je een training te volgen en een toets af te leggen.

Daarnaast dien je tevens te voldoen aan een aantal andere voorwaarden, zoals een geldige registratie in de DVP-portal.

Alle informatie over het registreren in de DVP-portal en (het verkrijgen van) de DVP-pas vind je op dvp.railalert.nl.

Wat is de DVP-portal?

Via de DVP-portal vindt het vervaardigen en verstrekken van de pasjes plaats.

Je dient geregistreerd te zijn in de DVP-portal voordat je de DVP-pas kunt ontvangen.

Inloggen en registreren kan op dvp-portal.nl.

Alle informatie over de DVP-portal, het registreren en de DVP-pas vind je op dvp.railalert.nl.

Ik heb mijn DVP-pas. Kan ik nu in alle werkgebieden werken waar een DVP-pas verplicht is?

Nee, dat kan niet. Er zijn verschillende werkgebieden (trein (spoor en perron), metro en vhp-tram). Als je al in het bezit bent van een DVP en in een ander werkgebied aan de slag wilt, dan moet je voor dit werkgebied een toets afleggen. Omdat je al een certificaat van een veiligheidstraining hebt, hoef je niet opnieuw een veiligheidstraining te volgen. Uitzondering: Met een DVP voor het werkgebied spoor ben je ook bevoegd om in het werkgebied perron te werken. Andersom is dit niet het geval.

Ik ben niet geslaagd voor de toets, wat nu?

Als je na de eerste twee pogingen van de toets VTOS, VTOSp of VTOM niet geslaagd bent, kun je bij het Bureau voor Toetsing en Certificering (BTC) nog tweemaal een herkansing aanvragen. Tijdens deze herkansingen mogen deelnemers wederom maximaal twee keer de toets afleggen. Slaag je ook na deze zes pogingen niet, dan word je voor een periode van tenminste 1 jaar uitgesloten van het afleggen van de toets. Dit betekent dat je niet mag werken in gebieden waar een DVP verplicht is.

Heb je een onvoldoende resultaat behaald voor de toets vhp-tram, dan geldt dat je twee keer kan herkansen. Deze toets valt onder de persoonscertificering van Stichting railAlert waarbij het ‘Reglement voor de beoordeling van de vakbekwaamheid’ van toepassing is.

Hoe vaak mag ik een toets herkansen?

Je mag de toets VTOS, VTOSp of VTOM maximaal 6 keer afleggen.

Heb je een onvoldoende resultaat behaald voor de toets vhp-tram, dan geldt dat je twee keer kan herkansen. Deze toets valt onder de persoonscertificering van Stichting railAlert waarbij het ‘Reglement voor de beoordeling van de vakbekwaamheid’ van toepassing is.

Op welke locaties kan ik de training volgen?

Bekijk het locatieschema voor een overzicht van de trainingen en locaties:

Locatieschema

Wat kan ik in de veiligheidstraining verwachten?

Tijdens de training ga je met andere deelnemers in gesprek over veiligheid. Niet over de regels maar over herkenbare praktijkdilemma’s. Wat zou jij doen? Wat vind jij ervan? Tijdens de training wordt niet ingegaan op de inhoud van de toets.

Hoe kan ik mij voorbereiden op de toets?

Het is belangrijk dat je voorafgaand aan de veiligheidstraining, ter voorbereiding op de toets, het digitale programma op www.railalert.nl/e-learning volgt. Als je het programma doorloopt voordat je naar de veiligheidstraining gaat, verhoog je de kans van slagen.

Hoe lang duurt de training?

Alle veiligheidstrainingen duren één dagdeel. Aansluitend wordt de toets afgelegd. Bekijk het tijdschema:

Tijdschema

Zijn de trainingen ook in andere talen te volgen?

Het is van belang dat deelnemers de voertaal van de training (NL, ENG of DUI) begrijpen en voldoende spreken om actief deel te kunnen nemen. De trainingen zijn ontwikkeld voor taalniveau TSI-2 (kan praktische situaties aan, kan vragen stellen en beantwoorden).

Hieronder vind je een overzicht van de talen waarin de trainingen en toetsen worden aangeboden. Staat er ‘op aanvraag’, neem dan contact op met ons via telefoonnummer 0334674727.

Talenschema

Ik ben dyslectisch. Is bij de e-learning of de toets ondersteuning mogelijk?

Als je dyslectisch of laaggeletterd bent, kan in de Nederlandse versie van het e-learningprogramma Veiligheid en Toegang Op het Spoor (VTOS) en Veiligheid en Toegang op de Metrobaan (VTOM) en bij de toetsen VTOS, VTOSp en VTOM gebruik worden gemaakt van een voorleesoptie. Klik in de e-learning aan de bovenzijde van de pagina op het luidsprekersymbool of in de toets op 'Lees voor'.

Als de voorleesoptie niet voldoende ondersteuning biedt, kan je werkgever een e-mail sturen naar info@railcenter.nl met het verzoek voor een voorleesexamen. In dit verzoek moet het voorleesexamen gemotiveerd worden.

Aan het voorleesexamen zijn extra kosten verbonden. Daarnaast is het vaak niet mogelijk om het voorleesexamen aansluitend aan de training te plannen. Dit betekent dat je ongeveer anderhalf uur na afloop van de training de toets kan afleggen.

Hoe kan ik me inschrijven voor een training en/of toets?

Inschrijven gaat altijd via de werkgever. Je kan je dus niet zelf inschrijven voor de trainingen en toetsen.

Hoe lang is mijn DVP geldig?

De geldigheid van je DVP wordt bepaald door de geldigheidsduur van de training en de behaalde toets(en):

WERKGEBIED TRAINING GELDIG TOETS GELDIG
Spoor Veiligheidstraining ‘Spoor jij wel?’ 1 jaar VTOS 1 jaar
Perron Veiligheidstraining ‘Spoor jij wel?’ 1 jaar VTOSp 1 jaar
Metro Veiligheidstraining ‘Spoor jij wel?’ 1 jaar VTOM 1 jaar

Om je DVP voor een werkgebied te verlengen moet je voor de einddatum (opnieuw) een bouwsteentraining hebben gevolgd en (indien ook hier de geldigheid na 1 jaar van verloopt) een toets succesvol hebben afgelegd. Is je DVP verlopen, dan moet je opnieuw de veiligheidstraining ‘Spoor jij wel?’ volgen en een toets succesvol afleggen.

Meer vragen en antwoorden

Wat:

Werkgebied:

Taal: