Iedereen die toegang wil tot werkplekken aan de railinfra (trein of metro) moet in het bezit zijn van het Digitaal Veiligheidspaspoort (DVP). Het DVP-programma heeft als doel om de veiligheid aan het spoor en het veiligheidsbewustzijn van iedereen die in de railinfra werkt te verbeteren. Het programma bestaat uit twee delen: een training (gedrag) en een toets (kennis). Afhankelijk van het werkveld waarin je werkt leg je een specifieke toets af. Je moet trouwens ook een DVP bezitten als je in het werkgebied tram de functie vhp-tram wilt uitoefenen. Als je al in het bezit bent van een DVP kun je deze ook uitbreiden met een extra werkgebied door het afleggen van een andere toets. De onderstaande beslisboom helpt je de juiste training en/of toets te vinden.
DVP behalen
Als je geen DVP hebt en aan de slag wilt in een werkgebied waar een DVP verplicht is.
DVP verlengen
Als de geldigheid van je DVP bijna verloopt of niet langer dan een jaar verlopen is.
Is je DVP langer dan een jaar verlopen, kies dan 'DVP behalen'.
DVP uitbreiden
Als je al een DVP hebt, maar (ook) aan de slag wilt in een werkgebied waavoor je DVP nog niet geldig is.
Herkansen
Als je een toets hebt afgelegd maar niet hebt gehaald.
Je bent in het bezit van een DVP en je wilt deze uitbreiden of aanpassen, omdat je aan de slag wilt in een ander werkgebied. Je dient voor het nieuwe werkgebied een losse toets af te leggen. De training heb je al gevolgd. Lees meer over losse toetsen via onderstaande knop.
Je hebt een toets niet gehaald en wilt deze herkansen. Let op: je kunt niet onbeperkt herkansen! Lees meer over herkansingen via onderstaande knop.
DVP staat voor Digitaal Veiligheidspaspoort. Dit is een programma van Stichting railAlert om de bewustwording ten aanzien van veiligheid te verbeteren en zo bij te dragen aan minder veiligheidsincidenten.
DVP-pas
Wanneer je voldoet aan alle voorwaarden, waaronder het volgen van een training en het slagen
voor een toets, kun je de DVP-pas ontvangen.
Zonder DVP-pas mag je niet werken in de werkgebieden trein (spoor en perron) en metro. Je mag zonder DVP ook niet werken als vhp-tram.
De DVP-pas is geldig in één of meer werkgebieden. Voor elk werkgebied moet een aparte toets worden afgelegd.
De DVP-pas is een persoonsgebonden pas waarmee je aan de veiligheidsverantwoordelijke of een inspecteur van Stichting railAlert kunt aantonen dat je de juiste certificaten hebt om te mogen werken op en rond een werkgebied (trein, metro of vhp-tram).
Je moet je DVP-pas altijd bij je hebben als je aan het werk gaat in een gebied waar een DVP verplicht is.
Om een DVP-pas te verkrijgen dien je een training te volgen en een toets af te leggen.
Daarnaast dien je tevens te voldoen aan een aantal andere voorwaarden, zoals een geldige registratie in de DVP-portal.
Alle informatie over het registreren in de DVP-portal en (het verkrijgen van) de DVP-pas vind je op dvp.railalert.nl.
Via de DVP-portal vindt het vervaardigen en verstrekken van de pasjes plaats.
Je dient geregistreerd te zijn in de DVP-portal voordat je de DVP-pas kunt ontvangen.
Inloggen en registreren kan op dvp-portal.nl.
Alle informatie over de DVP-portal, het registreren en de DVP-pas vind je op dvp.railalert.nl.
Nee, dat kan niet. Er zijn verschillende werkgebieden (trein (spoor en perron), metro en vhp-tram). Als je al in het bezit bent van een DVP en in een ander werkgebied aan de slag wilt, dan moet je voor dit werkgebied een toets afleggen. Omdat je al een certificaat van een veiligheidstraining hebt, hoef je niet opnieuw een veiligheidstraining te volgen. Uitzondering: Met een DVP voor het werkgebied spoor ben je ook bevoegd om in het werkgebied perron te werken. Andersom is dit niet het geval.
Als je na de eerste twee pogingen van de toets VTOS, VTOSp of VTOM niet geslaagd bent, kun je bij het Bureau voor Toetsing en Certificering (BTC) nog tweemaal een herkansing aanvragen. Tijdens deze herkansingen mogen deelnemers wederom maximaal twee keer de toets afleggen. Slaag je ook na deze zes pogingen niet, dan word je voor een periode van tenminste 1 jaar uitgesloten van het afleggen van de toets. Dit betekent dat je niet mag werken in gebieden waar een DVP verplicht is.
Heb je een onvoldoende resultaat behaald voor de toets vhp-tram, dan geldt dat je twee keer kan herkansen. Deze toets valt onder de persoonscertificering van Stichting railAlert waarbij het ‘Reglement voor de beoordeling van de vakbekwaamheid’ van toepassing is.
Je mag de toets VTOS, VTOSp of VTOM maximaal 6 keer afleggen.
Heb je een onvoldoende resultaat behaald voor de toets vhp-tram, dan geldt dat je twee keer kan herkansen. Deze toets valt onder de persoonscertificering van Stichting railAlert waarbij het ‘Reglement voor de beoordeling van de vakbekwaamheid’ van toepassing is.
Bekijk het locatieschema voor een overzicht van de trainingen en locaties:
Tijdens de training ga je met andere deelnemers in gesprek over veiligheid. Niet over de regels maar over herkenbare praktijkdilemma’s. Wat zou jij doen? Wat vind jij ervan? Tijdens de training wordt niet ingegaan op de inhoud van de toets.
Het is belangrijk dat je voorafgaand aan de veiligheidstraining, ter voorbereiding op de toets, het digitale programma op www.railalert.nl/e-learning volgt. Als je het programma doorloopt voordat je naar de veiligheidstraining gaat, verhoog je de kans van slagen.
Alle veiligheidstrainingen duren één dagdeel. Aansluitend wordt de toets afgelegd. Bekijk het tijdschema:
Het is van belang dat deelnemers de voertaal van de training (NL, ENG of DUI) begrijpen en voldoende spreken om actief deel te kunnen nemen. De trainingen zijn ontwikkeld voor taalniveau TSI-2 (kan praktische situaties aan, kan vragen stellen en beantwoorden).
Hieronder vind je een overzicht van de talen waarin de trainingen en toetsen worden aangeboden. Staat er ‘op aanvraag’, neem dan contact op met ons via telefoonnummer 0334674727.
Als je dyslectisch of laaggeletterd bent, kan in de Nederlandse versie van het e-learningprogramma Veiligheid en Toegang Op het Spoor (VTOS) en Veiligheid en Toegang op de Metrobaan (VTOM) en bij de toetsen VTOS, VTOSp en VTOM gebruik worden gemaakt van een voorleesoptie. Klik in de e-learning aan de bovenzijde van de pagina op het luidsprekersymbool of in de toets op 'Lees voor'.
Als de voorleesoptie niet voldoende ondersteuning biedt, kan je werkgever een e-mail sturen naar info@railcenter.nl met het verzoek voor een voorleesexamen. In dit verzoek moet het voorleesexamen gemotiveerd worden.
Aan het voorleesexamen zijn extra kosten verbonden. Daarnaast is het vaak niet mogelijk om het voorleesexamen aansluitend aan de training te plannen. Dit betekent dat je ongeveer anderhalf uur na afloop van de training de toets kan afleggen.
Inschrijven gaat altijd via de werkgever. Je kan je dus niet zelf inschrijven voor de trainingen en toetsen.
De geldigheid van je DVP wordt bepaald door de geldigheidsduur van de training en de behaalde toets(en):
WERKGEBIED | TRAINING | GELDIG | TOETS | GELDIG |
Spoor | Veiligheidstraining ‘Spoor jij wel?’ | 1 jaar | VTOS | 1 jaar |
Perron | Veiligheidstraining ‘Spoor jij wel?’ | 1 jaar | VTOSp | 1 jaar |
Metro | Veiligheidstraining ‘Spoor jij wel?’ | 1 jaar | VTOM | 1 jaar |
Om je DVP voor een werkgebied te verlengen moet je voor de einddatum (opnieuw) een bouwsteentraining hebben gevolgd en (indien ook hier de geldigheid na 1 jaar van verloopt) een toets succesvol hebben afgelegd. Is je DVP verlopen, dan moet je opnieuw de veiligheidstraining ‘Spoor jij wel?’ volgen en een toets succesvol afleggen.